header ads

অসমীয়া প্ৰৱন্ধ, অসমীয়া লোকসাহিত্যত ডাকৰ বচন, কৃষ্ণা কলিতা

 অসমীয়া লোকসাহিত্যত ডাকৰ বচন


      অসমীয়া লোকসাহিত্যৰ এক অন্যতম সম্পদ হৈছে ডাকৰ বচন । অসমীয়া নিৰক্ষৰ জনগণৰ বাবে ডাকৰ বচনসমূহ অলিখিত বেদ স্বৰূপ । সেইবোৰ তেওঁলোকৰ নিজ বিবেক বাণী স্বৰূপ । ডাকৰ বচনৰ শিক্ষা বাস্তৱ জীৱনৰ শিক্ষা । এই বচনবোৰ যেন যুগ যুগ সঞ্চিত অভিজ্ঞতাৰ ফল ।

       ডাক পুৰুষৰ জন্ম সম্পৰ্কে বিভিন্নজনে বিভিন্ন তথ্য দাঙি ধৰা দেখা যায় । জনশ্ৰুতি অনুযায়ী ডাক পুৰুষৰ জন্ম হৈছিল বৰপেটাৰ লেহিডঙৰা গাঁৱত । তেওঁ আছিল কুমাৰৰ পুত্ৰ । মতান্তৰে তেওঁক ব্ৰাহ্মণৰ ল'ৰা বুলিও জনা যায় । আকৌ কোনো কোনোৰ মতে তেওঁ বৰাহ- মিহিৰৰ পুত্ৰ । তীৰ্থভ্ৰমণ কৰি ফুৰা মিহিৰ এদিন লেহিডঙৰা গাঁৱৰ এঘৰ মানুহৰ ঘৰত উপস্থিত হৈছিল । মানুহঘৰৰ ভাই-ককাই সাতজন । মিহিৰ অতিথি হ'বৰ দিনা ঘৰত আছিল শাহুৱেক আৰু সৰু বোৱাৰী । সৰু বোৱাৰীয়েকৰ আতিথ্যত সন্তুষ্ট হৈ  মিহিৰে তেওঁৰ লেখীয়া পুত্ৰ সন্তান হ'বলৈ আশীৰ্বাদ দিছিল । সময়ত ল'ৰা এটি উপজিল আৰু উপজিয়েই মাকক মাত দিয়াৰ বাবে তেওঁৰ নাম হ'ল ডাক ।
    উপজিয়েই মাকক দিলা ডাক ।
    সেহিসে কাৰণে তাৰ নাম ভৈল ডাক ।।
 ডাকৰ বচন সঁচাকৈয়ে ব্যৱহাৰিক জ্ঞানৰ ভঁৰাল । ডাকৰ বচনবিলাক বহুতো ভাগত ভাগ কৰিব পাৰি । আদিতে এনে কোনো নিৰ্ধাৰিত ভাগ আছিল নে নাই জনা নাযায় যদিও কিছুমান পুৰণি সাঁচিপতীয়া পুথিত ডাকৰ বচনবোৰ বিষয় অনুযায়ী লিখা আছে । বৰ্তমান উপলব্ধ ডাকৰ বচনৰ পুথিবোৰত ষোল্লটা বিষয় পোৱা যায় । ইয়াৰ ভিতৰত প্ৰথমতে সন্নিবিষ্ট কৰিব পাৰি জন্ম প্ৰকৰণত প্ৰসূতীয়ে পালিবলগীয়া বিধি সম্পৰ্কীয় বচনসমূহ ―
           কলীয়া তুলসী বেলৰ পাত ।
           মুঠাৰ সহিতে বাটি পটাত ।।
           তপত কৰিয়া জননী খায় ।
           তেবেসে নাড়ী দৃঢ়ক পায় ।।
ঘৰ সাজোতে কেনেকৈ সাজিব লাগে, ক'ত কি ৰুব লাগে তাৰ দিহাও ডাকৰ বচনত আছে ―
          পূবা-পশ্চিমাকৈ সাজিবা ঘৰ ।
          অকাল মৃত্যুক নাহিকে ডৰ ।।
          পূবে ধোঁৱা উত্তৰে গুৱা ।
          দক্ষিণে ধলি পশ্চিমে গলি ।।
অসমীয়া সমাজ কৃষি নিৰ্ভৰশীল । ডাকৰ বচনসমূহত কৃষকৰ সামূহিক অভিজ্ঞতাৰ ফচল নিহিত হৈ থকা যেন বোধ হয় ―
           ঘন ঘনকৈ দিবা আলি ।
           তেহে পাবা নানান শালি ।।
কোনবিধ ধানত কিমান পানীৰ প্ৰয়োজন নাইবা কিমান পানী থাকিলে ধানৰ গোছ কিমান পাতল অথবা ঘনকৈ দিব লাগে সেই জ্ঞানো ডাকৰ বচনৰ জৰিয়তে পাব পাৰি ―
            আহু ৰুবা খোজত বুৰি ।
            শালি ৰুবা বেগেত ঘূৰি ।।
কোনবিধ শস্যৰ খেতি কেনেদৰে কৰিলে সুফল পাব পাৰি তাৰ দিহাও ডাকৰ বচনত পোৱা যায় ―
            ঘন সৰিয়হ পাতল মাহ ।
            আৱৰণ দি ৰাখিবা কপাহ ।।
                      **********
            সাতে পাতল পাঁচে ঘন ।
            ছয় হাতে তামোল নদন-বদন ।।
                     ***********
           ষোল্ল চাহে মূলা , তাৰ অৰ্ধেক তুলা ।
           তাৰ অৰ্ধেক ধান , বিনা চাহে পাণ ।।
                     ***********
           কলপুলি ৰুবা তিনিবাৰ কাটি ।
  খেতিৰ সুফল হালবোৱা গৰুহালৰ ওপৰতো নিৰ্ভৰ কৰে । ডাকে গৰুৰ লক্ষণ নিৰ্ধাৰণ কৰিছে এনেদৰে ―
             গৰু কিনিবা চিকুণ  জালি ।
             দুই চাৰি ছয় দন্তীয়া ভালি ।।
             ছয় দন্তাক ভালেহে পায় ।
             সাত দন্তাক দেখি পলায় ।।
             হৰিণৰ দৰে জিভা-কাণ ।
             সেই বলধক বিচাৰি আন ।।
একেদৰে ―
             গৰু কিনিবা দীঘল নেজা ।
             মৈত উঠিলে নহয় কুঁজা ।‌
অসমীয়া কৃষিজীৱি সমাজখন কৃষিকৰ্মৰ বাবে পানীৰ ওপৰত নিৰ্ভৰশীল । অভিজ্ঞ খেতিয়কে প্ৰকৃতিৰ লক্ষণ চায়েই ক'ব পাৰে কেতিয়া খৰ মাৰিব, কেতিয়া বানপানী হ'ব । ডাকে কৈ গৈছে ―
             আষাঢ়ৰ নৱমী শুক্ল পক্ষত 
             যদিহে বৰিসে ভূমি তলত ।
             হাল তুল বেচি চিন্তিয়ো দেৱ 
             ৰাজগৃহত কৰিবো সেৱ ।।
                  *************
            উদয়ে সিন্দুৰ পশ্চিমে কালা 
            তেবে জানা বাৰিষাৰ মালা ।
                   **************
           উত্তৰে গাজিলে মাৰিবা লৰ 
           দক্ষিণে গাজিলে জানিবা খৰ ।
           পূবে গাজিলে থাকিবা শুই 
           পশ্চিমে গাজিলে নুমাবা জুই ।
ডাকপুৰুষে জ্যোতিষ শাস্ত্ৰৰ জ্ঞানো দি থৈ গৈছে ।কোন দিনত কোনদিশে যাত্ৰা কৰিলে শুভ বা অশুভ সেই কথাও ডাকে উল্লেখ কৰিছে ―
           ৰবি শুক্ৰ পশ্চিম বাধা 
           যদিও নিমিলে তাৰো আধা ।
           সোম শনি পূবে যায় 
           দুটি চকুৰ এটি খায় ।।
তেনেদৰেই ―
           আঁউসীৰ প্ৰতিপদ পূৰ্ণিমা ৰাতি ।
           মাকৰ ঘৰলৈ নাযায় জী ।।
আকৌ ডাকৰ বচনক ব্যৱহাৰিক জ্ঞানৰ হাতপুথি বুলি ক'ব পাৰি । নিতৌ ব্যৱহৃত বিভিন্ন সঁজুলিৰ নালৰ বিষয়েও ডাকৰ বচনত উল্লেখ আছে ―
           দুহাত দুমুঠি কোৰৰ নাল ‌।
           ওঠৰ মুঠীয়া টোকোন ভাল ।।
                      *********
           এহাত এমুঠি কুঠাৰৰ নাল ।
           লাগে চাৰি মুঠি দাৰ নাল ।।
           কাঁচি- খন্তিৰ নাল দুমুঠি ।
           এহি বুলি ডাক গেলন্ত উঠি ।।
                   *************
           আৰে ডেৰে গজে মুঠি
            তেহে যায় ঢেঁকী উঠি ।
ডাকে দি থৈ যোৱা বচনবোৰৰ পৰা অসমীয়াৰ ব্যঞ্জন বিলাসৰ বিষয়েও জানিব পৰা যায়  । ভাতৰ চৰু পতাৰ আগমূহুৰ্তত জুই জ্বলাবলৈ ডাকে কৈছে ―
          বাঁহ চিত চলিয়া কাটি ।
          তেবে চাবা জুইৰ কান্তি ।।
          দীঘল কৰিয়া মাৰিবা ফু ।
          তেবে দেখিবা জুইৰ মু ।।
ভাতৰ বিষয়ে কৈছে ―
           চাউল দিবা যতেক ততেক 
           পানী দিবা তিনি ততেক 
           উতল আহিলে দিবা কাটি।
           যেবে দেখা নিসিজে চাউল
            তেবে বুলিবা ডাকক বাউল ।।
ব্যঞ্জন সম্পৰ্কে কৈছে ―
           শোকোতাৰ পাত বেহুৱাৰ জোল ।
           তেলৰ ওপৰে ভাজিবা ভোল ।।
           পূৰৈ শাক ৰোহিত মাছ।
           ডাকে বোলে সেহি ব্যঞ্জন সাঁচ ।।
                 ***********
           পকা তেতেলি বুঢ়া বৰালি ।
           বিস্তাৰ কৰিয়া দিবাহা জালি ।।
           কাঢ়ি দিবাহা টেঙা জোল ।
           খাইবাৰ বেলা মুণ্ড নোতোল ।।
লগতে বিভিন্ন ৰোগৰ ঔষধৰ দিহা দিছে এনেদৰে –
            জালুক পিপলী আদা খায় ।
           ডাকে বোলে তাৰ কাহ গলায় ।।
মানুহৰ দেহৰ উপকাৰৰ বাবে কোন মাহত কি খাব লাগে তাকো নিৰ্ণয় কৰিছে ―
           জেঠত দৈ আহাৰত খৈ ।
           শাওণত মৰাশাক খাবা গৈ ।।
           ভাদত ওল আহিনত কল ।
           কাতিত কচু বঢ়ায় বল ।।
নাৰী-পুৰুষৰ লক্ষণ সম্পৰ্কীয় আৰু জীৱনৰ চাৰি পৰমাৰ্থ ধৰ্ম, অৰ্থ, কাম, মোক্ষ বিষয়ক ডাকৰ বচনো অনেক পোৱা যায় । লগতে ধৰ্ম বিষয়ক বচনো আছে  । মানৱতা তেওঁৰ ধৰ্মৰ মূল ভেঁটি ―
            যেবেসে ধৰ্ম কৰিব জানি ।
            পুখুৰী খানিয়া ৰাখিব পানী ।।
            বৃক্ষ ৰোপণে অধিক ধৰ্ম ।
            মঠ মণ্ডপত অধিক কৰ্ম ।।
দৈনন্দিন জীৱনত প্ৰয়োজন হোৱা উক্ত বিষয়সমূহৰ ওপৰিও বিভিন্ন নীতি-বাক্যও ডাকৰ বচনত পোৱা যায় । এই সকলো ডাকৰ বচনৰ ভাষা আৰু বিষয়-বস্তুৰ ব্যাপকতালৈ লক্ষ্য কৰিলে এইবোৰ ব্যক্তি বিশেষৰ ৰচনাতকৈ সামূহিক জীৱনৰ অভিজ্ঞতাৰ ফচল যেনহে বোধ হয় । যিয়েই নহওঁক এয়া স্বীকাৰযোগ্য যে ডাকৰ বচন অসমীয়া গাঁৱলীয়া জন-জীৱনৰ অতিকে আদৰৰ কথন । লগতে এই ডাকৰ বচনবিলাক লোক সাহিত্যৰো অমূল্য সম্পদ ।


কৃষ্ণা কলিতা 
হিন্দী শিক্ষয়িত্ৰী , নহিৰা গুইমাৰা আঞ্চলিক হাইস্কুল
শিক্ষাখণ্ড : ৰামপুৰ
জিলা : কামৰূপ (অসম )

Post a Comment

0 Comments