header ads

প্ৰবন্ধ, সৃষ্টিৰ তৃষাৰে জ্ঞানমৰ যাত্ৰা, হেমেন চন্দ্ৰ হাজৰিকা, ৩য় বছৰ ৩য় সংখ্যা

 সৃষ্টিৰ তৃষাৰে জ্ঞানমৰ যাত্ৰা






        সমগ্ৰ শিক্ষা কামৰূপৰ সহযোগত আৰু শৈক্ষিক গোট 'জ্ঞানম'ৰ উদ্যোগত এটা পোহৰৰ যাত্ৰা আৰম্ভ হৈছিল । সমগ্ৰ বিশ্ব যেতিয়া ত্ৰাসিত হৈ আছিল , তেনে এক জটিল আৰু সংকটময় সময়তে 'জ্ঞানম' শৈক্ষিক গোটটোৱে এখন একে নামেৰে অৰ্থাৎ 'জ্ঞানম' ই-আলোচনী ( সমগ্ৰ শিক্ষা কামৰূপৰ সহযোগত ) প্ৰকাশ কৰি এক বৰ্ণময় যাত্ৰাৰ শুভাৰম্ভ কৰিছিল । এই ক্ষেত্ৰত বিশেষভাৱে নাম ল'ব লাগিব জিলাখনৰ বিদ্যালয়সমূহৰ পৰিদৰ্শক , জিলা প্ৰাথমিক শিক্ষা বিষয়া তথা সমগ্ৰ শিক্ষাৰ জিলা মিছন সমন্বয়ক শ্ৰীযুত অপূৰ্ব ঠাকুৰীয়া চাৰৰ ।

        এই বৰ্ণিল যাত্ৰাত আৰু এটা স্বৰ্ণিল পৃষ্ঠা যোগ হ'ল যোৱা ১০/০২/২০২৩ ইংৰাজী তাৰিখৰ এটা মিঠা দুপৰীয়াত । সেইদিনা শৈক্ষিক গোট জ্ঞানমে তেওঁলোকৰ ই-আলোচনী জ্ঞানমৰ তৃতীয় বৰ্ষৰ দ্বিতীয় সংখ্যাৰ শুভ উন্মোচনৰ লগতে এখনি কৰ্মশালাৰ আয়োজন কৰিছিল , যাৰ বিষয় আছিল 'অভিধান চৰ্চা আৰু অভিধানৰ প্ৰয়োগ' । প্ৰকৃতাৰ্থতেই এটা বৰ্ণিল যাত্ৰাত আগুৱাই যোৱাৰ আৰু এটা খোজ ।

       তেতিয়া সময় ২ বাজি ৩০ মিনিট । কামৰূপৰ সংহত উপায়ুক্তৰ কাৰ্যালয়ৰ 'কনফাৰেন্স হল' । কামৰূপ জিলাৰ বিভিন্ন শিক্ষাখণ্ডৰ পৰা বিভিন্ন বিদ্যালয়ক প্ৰতিনিধিত্ব কৰি উপস্থিত থকা সন্মানীয় সতীৰ্থ শিক্ষক-শিক্ষয়িত্ৰীসকল , শিক্ষা বিভাগৰ সন্মানীয় বিষয়া , কৰ্মচাৰীসকলৰ অধীৰ অপেক্ষাৰ অন্ত পেলাই গহীন গম্ভীৰ খোজেৰে সভা কক্ষত প্ৰৱেশ কৰিছিল অসম আৰক্ষীৰ প্ৰাক্তন সঞ্চালক প্ৰধান তথা অসম সাহিত্য সভাৰ প্ৰাক্তন সভাপতি বিশিষ্ট সাহিত্যিক শ্ৰদ্ধাৰ ড° কুলধৰ শইকীয়া মহোদয় , আনন্দৰাম বৰুৱা ভাষা-কলা-সংস্কৃতি সন্থাৰ ভাষা বিজ্ঞান বিভাগৰ সহযোগী অধ্যাপক শ্ৰদ্ধাৰ ড° ভাস্কৰ জ্যোতি শৰ্মা , উত্তৰ গুৱাহাটী মহাবিদ্যালয়ৰ অসমীয়া বিভাগৰ মুৰব্বী অধ্যাপক ড° তাৰিণীকান্ত হালৈ , জিলাখনৰ অতিৰিক্ত উপায়ুক্ত কমল বৰুৱা আৰু কামৰূপ জিলাৰ সাংবাদিক সন্থাৰ সভাপতি মধুসূদন মেধি সমন্বিতে আমাৰ শ্ৰদ্ধাৰ জিলা প্ৰাথমিক শিক্ষা বিষয়া শ্ৰীযুত অপূৰ্ব ঠাকুৰীয়া চাৰ ।

         অভ্যাগতসকলে আসন গ্ৰহণ কৰাৰ ঠিক পিছতে সভাখনৰ আঁত ধৰে পল্লৱী পাঠকে । আমাৰ যাউতিযুগীয়া সুৱদী-সুৰীয়া আমাৰ সকলোৰে স্বাভিমানৰ প্ৰতীক 'অ' মোৰ আপোনাৰ দেশ' জাতীয় সংগীতেৰে সভাখনৰ শুভাৰম্ভ কৰা হয় । ইয়াৰ পাছতে সভাৰ উদ্দেশ্য ব্যাখ্যা কৰে জ্ঞানমৰ সম্পাদক গিৰিণ দাসে । জ্ঞানমৰ শীৰ্ষক গীত 'সৃষ্টিৰ তৃষাৰে জ্ঞানৰে বন্তি.. ' মনবিনী দাসৰ কণ্ঠত নিৰিবিলি দুপৰীয়াটোৱে প্ৰাণ পাই উঠিছিল । সভাত উপস্থিত থকা অভ্যাগতসকলক সম্বোধি আদৰণী ভাষণ প্ৰদান কৰিছিল আমাৰ শ্ৰদ্ধাৰ জিলা প্ৰাথমিক শিক্ষা বিষয়া শ্ৰীযুত অপূৰ্ব ঠাকুৰীয়া মহোদয়ে । ঠাকুৰীয়া চাৰে সমগ্ৰ দিশ সামৰি প্ৰদান কৰা তত্ত্ব-গধুৰ ভাষণে সভাখনক এক আকৰ্ষণীয় পৰ্যায়লৈ লৈ যায় । সম্বৰ্ধনা গ্ৰহণ কৰি অসমৰ বিশিষ্ট সাহিত্যিক ড০ কুলধৰ শইকীয়াদেৱে 'জ্ঞানম' ই-আলোচনীৰ তৃতীয় বছৰৰ দ্বিতীয় সংখ্যাটিৰ শুভ উন্মোচন কৰি তেখেতৰ জ্ঞানগৰ্ভ আৰু ধেমেলীয়া বক্তব্যৰ মাজেৰে কয় যে জ্ঞানমৰ দৰে গোট এটাৰ জন্ম দিয়াটো এটা অতি উল্লেখনীয় দিশ । ক'ভিড অতিমাৰীৰ সংকটময় সন্ধিক্ষণত ছাত্ৰ-ছাত্ৰী তথা শিক্ষক-শিক্ষয়িত্ৰীসকলৰ শৈক্ষিক , বৌদ্ধিক , মানসিক , আধ্যাত্মিক আৰু নৈতিক উত্তৰণৰ কাৰণে জন্ম হোৱা জ্ঞানমে আমাক সকলোকে মানৱতাৰ কথা শিকালে । মানৱতাবাদেই বিশ্ব ইতিহাসৰ সকলোতকৈ ওপৰত । মানৱতাবাদৰ জৰিয়তেই মানৱ সভ্যতা জীয়াই আছে , জীয়াই আছে মানুহে মানুহক ভাল পোৱাৰ প্ৰৱণতা । কভিড'ৰ জৰিয়তে মানৱ সভ্যতাই স্বীকাৰ কৰি ল'লে যে বিজ্ঞানেই সকলোৰে ওপৰত । 

        কৰ্মশালাখনৰ বিষয় 'অভিধান চৰ্চা আৰু অভিধানৰ প্ৰয়োগ' সঁচাকৈয়ে শলাগিবলগীয়া , প্ৰশংসা কৰিবলগীয়া । এনে অভিধান সম্পৰ্কীয় কৰ্মশালাত এইয়া মোৰ প্ৰথম অংশগ্ৰহণ , আগেয়ে এনে অনুষ্ঠানৰ বিষয়ে মই শুনা নাই ।

        এটা কথা সৰ্বজন বিদিত যে  ১৮২৬ চনত প্ৰশাসনিকভাৱে অসমীয়া ভাষাটো আঁতৰোৱা হৈছিল আৰু ইয়াৰ পিছত মিছনেৰীসকলে অসমীয়া ভাষাটো চৰকাৰী ভাষা হিচাপে পুনৰ প্ৰতিষ্ঠা কৰিছিল । ড০ শইকীয়া ছাৰে কয় যে অসমীয়া ভাষাটো এনেকুৱা এটা ভাষা যি আন আন জনগোষ্ঠীয় ভাষাৰ পৰা আহিছে । এই মূল্যবান কথাটো ১৯২৫ চনতে উপন্যাস সম্ৰাট ৰজনীকান্ত বৰদলৈদেৱে কৈছিল । মানুহৰ ঘৰখনো এখন পৱিত্ৰ বিদ্যালয় হ'ব পাৰে , কাৰণ এটা শিশু দিনটোৰ ২৪ ঘণ্টাৰ ১৮ ঘণ্টা সময়েই নিজৰ ঘৰখনত থাকে । গতিকে ছাত্ৰ বা ছাত্ৰী গৰাকীক কোনে প্ৰেৰণা দিব  ? এটা ভাষাৰ প্ৰতি যেতিয়া মানুহৰ স্বাভিমান থাকে তেতিয়ালৈকে এটা ভাষা জীয়াই থাকে । ড০ কুলধৰ শইকীয়া ছাৰে কৰ্মশালাখনত প্ৰায় ২০০ গৰাকী শিক্ষক-শিক্ষয়িত্ৰী উপস্থিত থকা বাবে সুখ ব্যক্ত কৰে আৰু তেওঁলোকক অৱগত কৰে যে বিগত এহাজাৰ বছৰৰ আটাইতকৈ ডাঙৰ আৱিষ্কাৰটোৱেই হ'ল প্ৰশ্নবোধক চিনৰ আৱিষ্কাৰ । যদি প্ৰশ্নই নাথাকে তেন্তে ভাষাৰ উন্নতি হ'ব কেনেকৈ ? যিমানে প্ৰশ্ন হ'ব সিমানেই চৰ্চা হ'ব । তেখেতে 'ৰবৰ'ৰ( Eraser )আৱিষ্কাৰৰ আঁত ধৰি কয় যে যদি ৰবৰ ( Eraser)ৰ আৱিষ্কাৰ নহ'লহেতেন তেতিয়া  সকলোবোৰ ভুল , ভুল হৈয়ে থাকি গ'লহেতেন । ভুলৰ সংশোধন নহ'লহেতেন । আজিৰ যুগত তাহানিৰ সেই ইৰেজাৰ( Erasr )ৰ সলনি ডিলিট( Delete) হ'ল । আমি ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলক তেওঁলোকৰ অৰ্হতা জুখিবৰ কাৰণে নম্বৰ তালিকা দিওঁ । কিন্তু মূল্যবোধৰ , সহানুভূতিৰ , সংগঠক , উদ্ভাৱনশীলতা আদিৰ নম্বৰ তালিকাও যদি ছাত্ৰ-ছাত্ৰীক দিওঁ , তেতিয়াহ'লে সেয়া সিহঁতৰ বাবে জীৱন গঢ়াৰ সোপানও হ'ব পাৰে । নতুন প্ৰশ্ন , নতুন সমিধান । অৰ্থাৎ প্ৰশ্ন মানেই চিন্তা , চিন্তা মানেই অভাৱ আৰু অভাৱেই আৱিষ্কাৰ , উদ্ভাৱন । শ্ৰদ্ধাৰ শইকীয়া ছাৰে অনেক চিন্তাগধুৰ কথাৰে আমাক অৰ্থাৎ শিক্ষক-শিক্ষয়িত্ৰীসকলক মন্ত্ৰ-মুগ্ধ কৰি ৰাখি বহু প্ৰশ্ন আমাৰ মাজলৈ আমাৰ উদ্ভাৱনী শক্তি বিকাশৰ বাবে এৰি দিছিল । সেই মুহুৰ্তবোৰ স্মৰণীয় কৰি ৰাখি তেখেতক আমি সদায় মনত ৰাখিম । 

       ইয়াৰ পিছতেই আনন্দৰাম বৰুৱা ভাষা-কলা- সংস্কৃতিৰ সহযোগী অধ্যাপক শ্ৰদ্ধাৰ ভাস্কৰ জ্যোতি শৰ্মা মহোদয়ে অভিধান চৰ্চা আৰু অভিধানৰ প্ৰয়োগ শীৰ্ষক কৰ্মশালাখনত তেখেতৰ স্বভাৱসুলভ বক্তৃতাৰ লগতে ব্যাকৰণ অধ্যয়নৰ গুৰুত্বৰ কথাও দোহাৰে । অভিধান মানে কি ? অৰ্থ মানে কি ? আদি নানান প্ৰশ্ন । অভিধানৰ অভিধা-ব্যঞ্জনা-লক্ষণাৰ ওপৰতো তেখেতে দোহাৰে। অভিধানৰ প্ৰয়োগিক দিশৰ গুৰুত্বৰ ওপৰতো তেখেতে সুন্দৰ ব্যাখ্যা আগবঢ়ায় ।

        উক্ত সভা তথা কৰ্মশালাখনত তাৰিণীকান্ত হালৈ মহোদয়েও সুন্দৰ ভাষণ প্ৰদান কৰিছিল । পিছত শলাগৰ শৰাই আগবঢ়ায় সৰস্বতী দত্ত বাইদেৱে ।

        জ্ঞানমৰ সৃষ্টিৰ তৃষাৰে জ্ঞানৰে বন্তি জ্বলোৱাৰ প্ৰচেষ্টা যে অব্যাহত থাকিব , তেনে সম্ভাৱনা প্ৰকট হৈ পৰিছে । কাৰণ এয়া আলোকৰ জ্ঞানম ।

         জ্ঞানম দীৰ্ঘজীৱী হওক । 'জয়তু জ্ঞানম '।  'জয়তু চিৰ চেনেহী মোৰ ভাষা জননী'।





         হেমেন চন্দ্ৰ হাজৰিকা
         সহঃশিক্ষক
         বিৰোগাঁও মজলীয়া বিদ্যালয়
         ৰামপুৰ শিক্ষাখণ্ড





সাগৰ দেখিছা ?   দেখা নাই কেতিয়াও ?
                 ময়ো দেখা নাই 
                     শুনিছোঁ তথাপি
      নীলিম সলিলৰাশি   বাধাহীন উৰ্মি মালা
                  আছে দূৰ দিগন্ত বিয়াপি ।
                            ― দেৱকান্ত বৰুৱা ।

Post a Comment

0 Comments