header ads

অসমীয়া প্ৰবন্ধ l জ্যোতিপ্ৰসাদৰ গীতত প্ৰকৃতি - দীপাঞ্জলি দেৱী , ৫ম বছৰ- ২য় সংখ্যা

 জ্যোতিপ্ৰসাদৰ গীতত প্ৰকৃত

                 

                 

         অসমৰ প্ৰকৃতি বিনন্দীয়া ।  নদ-নদী, জান-জুৰি, গছ-লতিকাৰে ভৰা অসমৰ প্ৰকৃতিক লৈ বহুসময়ত বহু গীতৰ সৃষ্টি হৈছে । সেইবোৰৰ ভিতৰত ৰূপকোঁৱৰ জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালাদেৱৰ গীতবোৰ অনন্য । 
                 ৰূপকোঁৱৰ জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালা অসমৰ আকাশৰ এক উজ্জ্বল নক্ষত্ৰ । অসমীয়াৰ হাড়ে হিমজুৱে জ্যোতিপ্ৰসাদ । তেওঁক বাদ দি অসমীয়া কলা-সংস্কৃতি, সাহিত্যৰ কথা কল্পনা কৰিব নোৱাৰি । তেওঁৰ গীতে অসমীয়া জাতিক উজ্জীৱিত কৰে , মনলৈ আনে নতুন উদ্যম । অসমৰ মাটিৰ গোন্ধ তেওঁৰ প্ৰতিটো গীততে আছে ।
              প্ৰকৃতিয়ে অসমখন সেউজীয়া কৰি ৰাখিছে । গছৰ পাতৰ সেউজ বোলে আমাৰ এই ধৰণীখন ধুনীয়া কৰিছে । জ্যোতিপ্ৰসাদে গীতেৰে প্ৰকাশ কৰিছে -

"সেউজী সেউজী সেউজী অ'
              সেউজী ধৰণী ধুনীয়া "

প্ৰকৃতিৰ সৌন্দৰ্যই তেওঁৰ মন-প্ৰাণ আচ্ছন্ন কৰি ৰাখিছিল । ভৰা বাৰী, সেউজীয়া পথাৰে আৱৰি থকা গাঁওখনৰ কথা তেওঁ লিখিছে -

"ভৰপূৰ তামোলেৰে সেউজীয়া পথাৰেৰে
           দূৰতে জিলিকি থকা অ' আমাৰ গাঁও "

খেতি পথাৰখনে ক্ৰমাত বৰণ সলায় । সোণোৱালী হৈ পৰে । ৰ'দালিয়ে তাত সোণত সুৱগা চৰায় । 

"সোণোৱালী শইচৰ 
পথাৰ কোলাত শোভে
ৰ'দালিৰে ফুল ফল সেন্দুৰীয়া ।" 

আকৌ ,

"সেউজীয়া সেউজীয়া 
লানিকৈ ৰুলে ঐ
গছৰ শাৰী 
সেউজী গছতে সোণ গুটি ।"

নিচলা কৃষকৰ হাড় ভঙা পৰিশ্ৰমৰ অন্তত পথাৰখন জকমকাই উঠে । সোণগুটি ঠন ধৰে । জ্যোতিপ্ৰসাদে সেয়ে কৈছে-

"আমাৰ চকুলোৰে পানী দি জীয়ালো
             মাণিকীমধুৰি ধান "

সোণোৱালী ধানেৰে ভৰি পৰে পথাৰ -

"মোৰ পথাৰৰে
সোণোৱালী ধান
সেউজীয়া বননিত
         শুনো কি নুশুনো
                   বনৰীয়া গান
          মোৰে পথাৰৰে সোণোৱালী ধান ৷"

কোনোবা নিমাতীৰ অভিমান ভাঙিবলৈ জ্যোতিপ্ৰসাদে সোণ-ৰূপ, মণি-মুকুতা, ঐশ্বৰ্য-বিভূতি অনা নাই । তেওঁৰ মানত প্ৰকৃতিয়ে আমাক দিয়া উপহাৰতকৈ আন একোই ঊৰ্ধ্বত নহয় । সেই উপহাৰ যদি মানুহৰ কৰ্ষণত উদ্ভুত কোনো শস্য হয়, সেয়া সকলোতকৈ চৰা । সেয়ে তেওঁ গীতেৰে প্ৰকাশ কৰিছে -

"তোমালৈ আনিছো জগতৰে শইচ
               এৰা অ' নিমাতী মান "

          প্ৰকৃতিৰ এক অনবদ্য উপহাৰ হ'ল ফুল । ফুলৰ সৌন্দৰ্যই সকলোকে মোহিত কৰে । জ্যোতিপ্ৰসাদৰ গীতত ফুলে এক গুৰুত্বপূৰ্ণ স্থান পাইছে । 

"গছে গছে পাতি দিলে
              ফুলৰে শৰাই"

অসমৰ মানুহৰ ঘৰৰ আগফাল, পাছফাল নানাৰঙী, নানাগঢ়ী ফুলৰ সুবাসেৰে আমোলমোলাই থাকে । 

"আগবাৰীত ফুলিলে
সোণে মোৰ চম্পা
সেউতী মালতী
          সোণে মোৰ চম্পা
গোন্ধৰ গুটিমালী
ৰঙাকৈ ৰেৱতী
আমোলে মোলে ঐ
          সোণে মোৰ চম্পা ৷"

ফুলৰ আমোলমোল গোন্ধে চৌপাশ অধীৰ আকুল কৰে ।

"তোৰ ৰূপৰ ফুলনিতে
                   শেৱালি নেৱালি কতনো ফুল...
দশোদিশ আমোলাই কৰিছে আকুল"

পৰ্বতৰ বুকুত ফুলা ৰঙা ফুলপাহৰ কথাও জ্যোতিপ্ৰসাদে লিখিছে -

"পৰ্বততে ফুলিলে ৰঙানোকৈ ফুলে কলি
          ৰেণুৰে বোলালি তই কুমলীয়া হাত ৷"

          সৰু সৰু কীট-পতংগও বাদ পৰি যোৱা নাই তেওঁৰ গীতত । ফুলৰ সুবাসত মতলীয়া ভোমোৰাৰ কথা সেয়ে লিখিছে -

"কলীয়া ভোমোৰা গুঞ্জৰি আহে    
             গোন্ধকে ধিয়াই"

ফুলৰ পাহিত পৰি পখিলা, মৌ-মাখি, মৌ-পিয়া চৰায়ে সৌন্দৰ্য বঢ়ায় ।

"ফুলৰ বাটিৰে মৌৰে            
নিজৰা বাকি দিয়া
                   বিয়াকুল ৰূপ মৌ পিয়া ৷"

বনৰ পখীৰ কথাও বাদ পৰি ৰোৱা নাই জ্যোতিপ্ৰসাদৰ গীতত-

"বনৰীয়া আমি বনৰ চৰাই
          বনে বনে ফুৰো অনাই বনাই
          অনাই বনাই আমি
          অনাই বনাই আমি
                   অনাই বনাই অ’ অনাই বনাই ৷"

           অসমৰ পাহাৰবোৰ গছ-লতিকাৰে সমৃদ্ধ । ইয়াৰ সৌন্দৰ্যই সকলোকে আকৰ্ষণ কৰে । পাহাৰী নিজৰাটোৰ জিৰ জিৰ শব্দই হৃদয়ত হিল্লোলৰ সৃষ্টি কৰে । গছৰ পাতটিয়েও সেই নিজৰাকে ধিয়াই সৰি পৰে ডালৰ পৰা । নিজৰাৰ চঞ্চল পানীত সৰাপাতটি উটি ভাঁহি যায় যেন এখন নাওহে ।

"জিৰ জিৰ জিৰ জিৰ নিজৰি অ'
টুল বুল টুল বুলকৈ
হালধীয়া সৰাপাতৰ নাওখনি
গৈ গৈ গৈ
আমাৰ মৰমে ভৰা লৈ ।"

পাহাৰৰ জুৰি পানীৰে উপচি পৰে । বনলৈ বসন্ত আহে । চৌপাশে যেন ৰঙৰহে মেলা বহে । গীতেৰে জ্যোতিপ্ৰসাদে প্ৰকাশ কৰিছে-

"অ’ সখী আজি                
যৌৱন বন জুৰি                   
      বন-বসন্ত মুঞ্জৰি
            পাতে বৰণৰে মেলা"

        অসমৰ প্ৰকৃতিলৈ ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ অৰিহণা উল্লেখনীয় । ব্ৰহ্মপুত্ৰক বাদ দি অসমৰ সংস্কৃতি ৰিক্ত হৈ ৰব ।  যুগে যুগে গীতিকাৰসকলে ব্ৰহ্মপুত্ৰক লৈ যুগজয়ী গীত ৰচনা কৰিছে । জ্যোতিপ্ৰসাদো ব্যতিক্ৰম নহয় । তেওঁ ব্ৰহ্মপুত্ৰক লুইত, লোহিত বুলি অভিহিত কৰিছে । 

"লুইতৰে পানী যাবি অ' বৈ
   সন্ধিয়া লুইতৰ পানী সোণোৱালী 
       চহৰে নগৰে যাবি অ' বৈ " 

শদিয়াৰ পৰা ধুবুৰীলৈ বৈ আছে লুইত যুগ যুগ ধৰি । বুকুত বহন কৰি আছে অসমৰ কত কাহিনী, কত গাঁথা । লুইতক লৈয়ে আমাৰ সাহ, আমাৰ মান-অভিমান । সেয়ে জ্যোতিপ্ৰসাদে কৈছে -

"লুইতৰ পাৰৰে আমি ডেকা ল'ৰা
            মৰিবলৈ ভয় নাই"

আকৌ কৈছে -

"লুইতৰ আকাশত তৰাৰ তৰাৱলী
             পাৰত দীপাৱলী তেজৰে নৈ
আই নাকান্দিবি "

লুইতৰ দুয়োপাৰ শুভ্ৰ জোনাকে যেতিয়া উজলাই তোলে সেই দৃশ্য অলৌকিক হৈ পৰে । 

"জোনোৱালী নিশাৰ
              ৰূপোৱালী পোহৰে
চকুৰ পাহিত
            কাৰ ছবি আঁকি যায়!"

ৰূপহী জোনৰ পোহৰ গছৰ পাতত পৰি চিকমিকাই উঠে । সেয়া বিনন্দীয়া দৃশ্য । জ্যোতিপ্ৰসাদৰ গীতত আছে -

"অ' সখী আহিব পিয়া
ৰূপহী জোনৰে
কিৰণ জকেমকায়
বিৰিখৰ পাততে আহিব পিয়া ।"

            অসমৰ সেউজীয়া গছে-পাতে জুৰ বতাহেৰে দেহ-মন শাত পেলায় ।

"বোৱাঁ বোৱাঁ দখিণ মলয়া, তটিনী গোৱাঁ ৷
সমীৰণে আহি পৰাণ জুৰালে আ..হা ৷"

            জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালাৰ গীতত প্ৰকৃতিৰ যি নিটোল চিত্ৰ দেখা পোৱা যায়, সেয়া অতুলনীয় । 
তেওঁ নিজৰেই ৰাগক কৰবী ফুলৰ লগত তুলনা কৰিছে ।

"মোৰ ৰাগ কৰবীৰে পতা
                       ল'বি পূজা "

তেওঁ সৃষ্টি কৰা নৱতম গীতক পদুমৰ সুগন্ধিৰ সমান বুলি কৈছে -

"মোৰ যত অভিনৱ গান
বিকশিত কলমৰ গন্ধ সমান"

         প্ৰকৃতিৰ প্ৰতিটো উপাদানে জ্যোতিপ্ৰসাদৰ গীতত ঠাই পাইছে । তেওঁৰ সুন্দৰ চিত্ৰকল্প আৰু সুৱদি ভাষাৰ সংযোগে অসমৰ প্ৰকৃতিক এক অনন্য ৰূপেৰে উদ্ভাষিত কৰিছে । সেয়ে জ্যোতিপ্ৰসাদৰ গীত চিৰনতুন, চিৰসুন্দৰ ।

 দীপাঞ্জলি দেৱী
  সহ: শিক্ষয়িত্ৰী
  ২নং তুলামাটি প্ৰাথমিক বিদ্যালয়
           __________________

Post a Comment

0 Comments